رزومه نوشتن برای اغلب ما، کار چندان خوشایندی نیست. اما همه میدانیم که برای رسیدن به شغل دلخواهمان باید این قدم را برداریم. رزومه، اولین معرف ما برای ورود به یک سازمان است و به همین دلیل درست نوشتن آن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، با هم میبینیم که یک رزومهی خوب، چه ویژگیهایی باید داشته باشد و از آن مهمتر، چه ویژگیهایی نباید داشته باشد.
هدف اصلی شما از نگارش یک رزومه چیست؟ دربارهی رزومههای کاری هدف اصلی ما این است که کارفرما را متقاعد کنیم ما را به جلسهی مصاحبه دعوت کند. در این صورت باید یک بار تمام بخشهای رزومهمان را از دیدگاه یک کارفرما ببینیم. این نکته را به یاد داشته باشید که در دنیای امروز اغلب شرکتها تنها به رزومه اکتفا نمیکنند و به سایر فعالیتهای مجازی شما مثل حضورتان در شبکههای اجتماعی و نمونههای کارتان دقت میکنند. برای همین مهم است که اطلاعات رزومه با سایر فعالیتهای شما همخوان باشد.
بعضیها فکر میکنند هرچقدر رزومه طولانیتر و پر و پیمانتر باشد، حرف بیشتری برای گفتن دارند و کارفرما از حجم بالای رزومه متوجه تخصص آنها میشود اما واقعیت این است که این باور چندان درست نیست. رزومهی کاری استاندارد باید یک و نهایتاً دو صفحه باشد. این قانون برای رزومههای تحصیلی صدق نمی کند و حجم آنها بیشتر است.
بهتر است یک رزومهی مرجع برای خودتان داشته باشید که در آن تمام فعالیتهایتان ذکر شده باشد. هر بار که قرار است برای موقعیتی رزومه ارسال کنید از این فایل کمک بگیرید و بخشهایی که برای آن موقعیت شغلی مفید هستند جدا کنید. فعالیتهای شغلیتان را دقیق و با جزییات ذکر کنید اما نه به شکلی که حوصلهی کارفرما سر برود.
برای هر کارفرما صداقت مهمترین ویژگی یک کارمند است. در توصیف فعالیتها و تجربیاتتان واقعبین و صادق باشید و سعی کنید در کوتاهترین و موثرترین حالت ممکن به شرح تلاشهایی که کردهاید بپردازید. توجه به این نکته مهم است که کارفرما اغلب مواقع وقتی رزومهتان را مطالعه میکند هنوز شما را ندیده است. توضیحات مفصل و پر رنگ و لعاب اما غیرواقعی از شما در ذهن کارفرما فردی مغرور و غیرشفاف میسازد.
یادتان نرود که هر چند وقت یک بار به رزومهتان سر بزنید. آن را با دید جدیدی مطالعه کنید و اگر تغییری لازم است ایجاد کنید. رزومهای که برای یک موقعیت شغلی میفرستید باید به روز و مطابق آخرین فعالیتهای شغلی باشد که داشتهاید. سعی کنید که برای هر موقعیت شغلی کمی رزومهتان را شخصیسازی کنید و این احساس را به کارفرما بدهید که این رزومه را با نهایت علاقه و اشتیاق برای همان موقعیت شغلی ساختهاید.
در نوشتن رزومه ظریف ترین جزییات اهمیت بالایی پیدا میکنند. حواستان به یکسان بودن فونتها باشد. یک دور رزومه را از نظر ایرادات نگارشی بررسی کنید و آنها را رفع کنید. همچنین به قالب رزومه توجه کنید و مطمئن شوید که بهترین قالب را برایش انتخاب کردهاید. یادتان نرود رزومهتان را در قالب فایل پی دی اف ذخیره کنید و نام آن حتما نام خودتان و عنوان شغلیتان باشد. راستی یادتان نرود بخش اطلاعات تماس را با دقت پر کنید تا کارفرما به سادگی برای تنظیم قرارهای بعدی به شما دسترسی داشته باشد.
اینها تعدادی از نکاتی بود که رعایت کردنشان به داشتن یک رزومهی بهتر کمک میکند اما مهمترین چیز در نوشتن یک رزومهی خوب تجربه است. به خودتان فرصتی برای آزمون و خطا بدهید. می توانید در جلسههای اولی که میروید، اگر شرایط جلسه اجازه میداد، از کارفرما بخواهید دربارهی رزومهتان بازخورد بدهد. این بازخوردها را یادداشت کنید و برای دفعات بعد تغییرات لازم را برای رزومهتان در نظر بگیرید. شما برای ساختن رزومهتان به چه چیزهایی دقت میکنید؟
کپی رایت 2023 © کاریار _ تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است