مصاحبه با مجتبی یعقوب‌پور مهارت‌آموز دوره طراحی وب
۵ دی، ۱۴۰۱
پادکست چی گوش بدهیم؟ – معرفی پادکست «فردوسی‌‎خوانی»
۵ دی، ۱۴۰۱
مصاحبه با دکتر یحیی تابش درباره‌ی کاریار
یحیی تابش

انگار کاریار بهانه‌ای است تا افرادی با پیشینه‌های مختلف اما رویاهای مشترک دور هم جمع شوند. یحیی تابش، مشاور و عضو هیات مدیره‌ی کاریار از همین ستاره‌های درخشان کاریار است

دکتر یحیی تابش دکتری خود را در رشته‌ی ریاضیات کاربردی از دانشگاه سیراکیوس اخذ کرد. او هیئت علمی بازنشسته‌ی دانشکده “علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف”، عضو “شورای عالی انفورماتیک”،  عضو “شورای زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی” و از طراحان و موسسان “خانه‌های ریاضیات” در ایران است. در حال حاضر دکتر تابش در دانشگاه استنفورد به پژوهش و تحقیق در خصوص تکنولوژی‌های نوین آموزشی و همچنین هوش مصنوعی می‌پردازد.

۱. با توجه به اینکه شما به عنوان مشاور هیات مدیره از کسانی هستید که در شکل گیری کاریار نقش موثری داشتید، کمی درباره ایده اصلی کاریار و اهمیت آن صحبت کنید.

پانادمی کرونا کشور ما را هم مثل همه جای دنیا تحت تاثیر قرارداد و موجب بروز بحران‌های گوناگونی شد،  عده‌ی زیادی شغل خود را از دست دادند و در کسب معیشت دچار مشکل شدند. دوستان عزیز، بنیان‌گذاران کاریار به عنوان مسولیت اجتماعی به این فکر افتادند که در مقابله با این بحران قدم‌هایی بردارند، در بحث و گفتگوهای اولیه همان ایده معروف ماهیگیری به جای ماهی مطرح شد و این ایده شکل گرفت که بهترین راه، آموزش و توانمندسازی جوان‌ها با فناوری‌های نوین است تا با کسب مهارت هم به توسعه کشور کمک کنند و هم با عزت نفس درآمد کسب کنند و زندگی خود را پیش ببرند. در این رابطه تربیت نیروهای برنامه‌نویس به عنوان محور اصلی فعالیت در نظر گرفته شد و البته به این نکته هم توجه شد که با وجود این که میلیون‌ها نفر در سال‌های اخیر به آموزش عالی راه یافته‌اند و موفق به کسب مدارج دانشگاهی شده‌اند ولی فاقد مهارت‌های لازم برای اشتغال هستند و به عنوان مثال حتی قبل از بحران کرونا بیش از ۴۰٪ فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر بیکار بودند و این بالاترین رقم بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، در حالی که انتظار این است که بازار کار گسترده و خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر وجود داشته باشد ولی به نظر می‌رسد عدم وجود مهارت و کارآیی لازم این وضع را موجب شده است.

در نظام‌های نوین آموزشی برای هر نوع آموزش چهار مولفه در نظر می‌گیرند، کسب دانش، کسب مهارت، کسب کاراکتر حرفه‌ای و رشد ذهنیت و شناخت نسبت به زمینه مورد نظر، به نظر می‌رسد که نظام آموزشی ما در این محورها چندان موفق عمل نکرده است لذا کاریار عزم را جزم کرد تا به عده‌ای از جوان‌ها در تکمیل مهارت‌های لازم و از آن مهم‌تر برای کسب یک شخیصت حرفه‌ای کمک کند و خلاصه تربیت برنامه نویسان در دستور کار قرار گرفت. 

 ۲. با توجه به اینکه شما تجربه آشنایی و همکاری با موسسات مشابه کاریار در خارج از ایران را دارید، لطفا مقایسه‌ای بین کاریار با این سازمان‏‎‌ها داشته باشید و در مقایسه با این سازمان‌ها دستاوردهای کاریار را چگونه ارزیابی می کنید؟

برگزاری این گونه دوره‌های آموزشی برای کسب مهارت و یا روز آمد کردن مهارت‌ها در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد و من می‌توانم بگویم مدل فعالیت کاریار هم ردیف بهترین‌ها در دنیا قرار دارد و شاید از بعضی جهات کاملا نمونه و یکتا است. مدل آموزش کاریار در برگزاری کلاس‌های آموزشی خلاصه نمی‌شود بلکه مهارت‌آموزان علاوه بر برنامه آموزشی توسط عده‌ای از متخصصان با تجربه به عنوان منتور راهنمایی و هدایت می‌شوند و عده‌ای از دانشجوهای جوان هم به عنوان مربی حل تمریین به آن‌ها کمک می‌کنند، این مدل بسیار موفق عمل کرده است و علاوه بر این تاکید بر آموزش پروژه محور و همراه شدن یادگیری‌ها با کار‌اموزی و یا درگیر شدن با مسئله‌های دنیای واقعی فرصت بسیار مناسبی پیش‌روی مهارت‌اموزان قرار داده است و فعالیت‌های کاریار را قابل مقایسه با بهترین دوره‌های مهارت آموزی در سطح جهان نموده است.

 ۳. با توجه به اینکه شما در عرصه بین المللی تجربه تدریس، تحقیق و فعالیت در حوزه برنامه نویسی را دارید، آینده برنامه نویسی را در دنیا چطور می‎بینید؟

ما با انقلاب صنعتی چهارم روبه‌رو هستیم که هوش مصنوعی موتور محرکه آن است. با اختراع ترانزیستور و به دنبال آن ابداع مدارهای مجتمع و استفاده از آن‌ها در ساخت کامپیوتر، کامپیوترها به عنوان وسیله محاسبه و پردازشگر نقشی اساسی در کلیه شؤون زندگی پیدا کردند با توسعه شبکه اینترنت کامپیوترها به ابزار ارتباطی نیز تبدیل شدند ولی توسعه توان محاسبه و گسترش رایانش ابری و اینترنت اشیاء و تولید حجم وسیعی داده فرصتی برای توسعه هوش مصنوعی فراهم کرده است به گونه‌ای که صاحب‌نظران معتقدند هوش مصنوعی بیش از آتش و الکتریسیته تمدن بشر را متحول خواهد کرد و در قلب این توسعه و تحول برنامه‌نویسان جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت هرچند که بدون تردید برنامه‌نویسی نیز از هوش مصنوعی متاثر خواهد شد و برنامه‌نویسان باید خود را با تحولات وفق دهند و مرتبا خود را روز‌امد کنند.

 ۴. آقای دکتر شما در این مدت همکاری با کاریار، تجربه برگزاری کارگاه و ارتباط مستقیم با کارآموزان را داشته‌اید، کمی از این تجربه به ما بگویید؟

بله خیلی تجربه خوبی بود من یک کارگاه در زمینه تفکر طراحی برگزار کردم و فکر می‌کنم در کنار آموزش‌های تکنیکی کاریار به خوبی به توسعه مهارت‌های نرم نیز توجه کرده است و امیدوارم این مسیر بیش از پیش ادامه پیدا کند و مهارت‌اموزان علاوه بر آشنایی با مهارت‌های اجتماعی با مهارت‌های نوآوری و کارآفرینی نیز آشنا شوند.

۵. آیا فعایت‌های تکمیلی دیگری هم برای کاریار توصیه می‌کنید؟

خوشبختانه کاریار قدم‌ها را خیلی مطمئن و حساب شده بر می‌دارد، اولین دوره به عنوان یک پروژه پایلوت در نظر گرفته شد و تجربه‌های خیلی خوبی برای فعالیت‌ها به دست آمد و براساس این تجربیات و بازخوردها، دوره‌های بعدی قوام و دوام بهتری خواهند داشت ولی همواره می‌توانیم در کاریار به افق‌های جدید فکر کنیم مثلا ایجاد یک پلتفرم برای برنامه‌نویسان فری‌لنس می‌تواند اقدام مناسبی باشد که بین برنامه‌نویسان و بازار کار ارتباط برقرار کنیم و از این راه کاریار می‌تواند درآمد نیز کسب کند که به پایداری آن کمک خواهد کرد در اینده حتی می‌توانیم پلتفرمی برای دریافت کارِ برنامه نویسی و تولید نرم‌افزار از بنگاه‌های خارج از کشور به صورت برون‌سپاری ایجاد نمائیم. بالاخره راه‌اندازی باشگاه هکرها و ترویج کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های استارت‌آپ را نیز می‌توان برای آینده نه چندان دور متصور شد.

کپی رایت 2021  © کاریار _ تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است