دنیای امروز، دنیایی شلوغ و پرهیاهوست. بسیاری از روانشناسان و افراد تأثیرگذار به ما میگویند که در زمان حال زندگی کنیم اما همهی ما میدانیم که تمرکز و توجه در جهان امروز، کاری سخت و حتی دستنیافتنیست. از خواب که بیدار میشویم، نگرانیم که قسطهای ماهانهمان را پرداخت کردهایم یا نه، باید با چه چالشهایی در محل کار دستو پنجه نرم کنیم و مدام مشغول مرور خاطرات گذشته و اقدامات آیندهی خودمان هستیم. با این حساب، بیراه نیست اگر بگوییم این روزها توجه، گنجیست که از طلا هم باارزشتر است. در این مقاله نگاهی به کتاب مدیریت توجه میاندازیم و راهکارهای این کتاب را برای افزایش توجه مرور میکنیم.
نام کتاب قلاب به گوش اغلب فعالان کسب و کارها رسیده است. این کتاب موفق به بررسی محصولاتی میپردازد که منجر به ایجاد نوعی اعتیاد در مخاطبان شده است. نیر ایال پس از موفقیت کتاب قلاب کتاب دیگری را با عنوان مدیریت توجه راهی بازار کرد. این کتاب هم با استقبال بالای علاقهمندان و مخاطبان روبرو شد.
نیر ایال در این کتاب با نگاهی واقعبینانه به پدیدهی توجه و دشواریهای آن در جهان پرمشغلهی امروز میپردازد و با همین نگاه واقعبینانهراه حلهایی عملی برای مدیریت توجه و افزایش تمرکز ارائه میکند. نیر ایال در این کتاب این موضوع را مطرح میکند که ما در جهانی زندگی میکنیم که اغلب نرمافزارها و محصولات در دنیای امروز به شکلی طراحی شدهاند که ما را به خودشان معتاد کنند. در این جهان توجه و حفظ تمرکز بیشتر از قبل کار دشواری میشود. از این جهت میتوان کتاب مدیریت توجه را ادامهای برای کتاب قلاب دانست.
البته در کنار این موارد باید به این مسئله هم اشاره کنیم که کتاب مدیریت توجه، این پدیده را صرفاً مشکل جهان امروز نمیداند و آن را مشکلی با پیشینهای طولانی مطرح میکند.
نیر ایال با این مقدمه مدلی را هم برای توجه ارائه میکند. او میگوید برای افزایش تمرکز باید به چهار محور اصلی توجه کنیم:
کتاب مدیریت توجه هر یک از این محورها را انتخاب میکند و به ما میگوید چه چیزهایی را باید در هر محور رعایت کنیم. به طور کلی کتاب مدیریت توجه انتخابی عالی و خوشخوان برای علاقهمندان به این حوزه است. البته باید این نکته را درنظر داشته باشیم که این کتاب، کتابی پژوهش محور نیست و نمی توان محتوای آن را بهطور کامل علمی دانست. در واقع نویسنده در این کتاب به بیان تجربیات و دانستههای خود پرداخته که هر کدام از آنها در جای خود حائز اهمیتاند.