Karyaar-Logo-with-name
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
  • ورود به سامانه آموزشی
  • همکاری با کاریار
    • همکاری با کاریار
    • استودیو کاریار
  • درباره کاریار
    • تیم کاریار
    • اساتید کاریار
    • درباره کاریار
  • حمایت از کاریار
EN
✕
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
  • ورود به سامانه آموزشی
  • همکاری با کاریار
    • همکاری با کاریار
    • استودیو کاریار
  • درباره کاریار
    • تیم کاریار
    • اساتید کاریار
    • درباره کاریار
  • حمایت از کاریار
هوش سیال و هوش متبلور
هوش سیال و هوش متبلور
۲۸ خرداد، ۱۴۰۲
کارگاه سواد مالی با همکاری کارگزاری آگاه برگزار شد
۱۲ تیر، ۱۴۰۲

آشنایی با هرم یادگیری بلوم

Published by دریا نویدی on ۵ تیر، ۱۴۰۲
هرم یادگیری بلوم

با کمی مطالعه در حوزه‌ی یادگیری و آموزش، قطعا به نام بنجامین بلوم برخورد می‌کنیم. بنجامین بلوم (Benjamin Bloom) روان‌شناس آمریکایی بود که به فعالیت‌هایش در حوزه‌ی آموزش و یادگیری شناخته می‌شود. در این مقاله به زندگی و فعالیت‌های این دانشمند برجسته نگاه می‌کنیم و مدل سطح یادگیری او را می‌شناسیم.

زندگینامه بنجامین بلوم

بنجامین بلوم بیش از هر چیز با روحیه‌ی تلاش‌گری و سخت‌کوشی خود در حوزه‌ی روان‌شناسی تربیتی شناخته می‌شود. همین تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های او، نامش را در لیست نسل اول روان‌شناسان تجربی مثل ژان پیاژه، ویگوتسکی و هوارد گاردنر قرار داده است. 

بلوم در سال ۱۹۱۳ در پنسیلوانیای آمریکا به‌دنیا آمد. خانواده‌اش از مهاجران روس بودند و به سختی مخارج لازم برای زندگی را تأمین می‌کردند. او پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع دکتری رشته‌ی آموزش (روان‌شناسی تربیتی) بر فعالیت‌های متنوعی تمرکز کرد. 

او در کنار تدریس در دانشگاه و کار پژوهشی، به سیاستمدارن کشورهای دیگر نیز مشاوره می‌داد. همکاری در راه‌اندازی «انجمن بین‌المللی بررسی روش‌های ارزیابی دستاوردهای آموزشی یا IEA» از جمله دیگر فعالیت‌های ارزنده‌ی بنجامین بلوم است. 

یکی از ویژگی‌های مهم در نگاه و شخصیت بنجامین بلوم، تاب‌آوری ابهام بود. او به دانشجویان خود می‌آموخت که در دنیای وسیع آموزش، سوالات زیادی هستند که ما پاسخ آن‌ها را نمی‌دانیم و برای پیشرفت در این دنیا باید بتوانیم این ندانستن را تحمل کنیم. بخش عمده‌ای از کلاس های بلوم با دانشجویانش به طرح پرسش‌های عمیق فلسفی می گذشت او تلاش می‌کرد بیش از هر چیز به دانشجویان خود، فکر کردن را بیاموزد. 

تاکسونومی بلوم (Bloom’s Taxonomy)

تاکسونومی بلوم که به هرم یادگیری بلوم نیز شناخته می‌شود یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع طبقه‌بندی اهداف آموزشی در جهان است. کلمه‌ی تاکسونومی به معنای طبقه و دسته بندی است. از این اصطلاح در علوم مختلف و به‌ویژه علوم پایه استفاده می‌شود. بلوم از این روش برای طبقه‌بندی یادگیری و آموزش استفاده کرد و این تلاش او از این جهت منحصر به‌فرد بود. 

او معتقد بود همه‌ی آموزش‌ها و یادگیری‌های ما هم‌سطح نیستند. گاهی تنها یک اسم را حفظ می‌کنیم. گاهی، مفاهیمی که یادگرفته‌ایم را به دیگران آموزش می‌دهیم و یا ممکن است به جایگاه یک مشاور متخصص برسیم. 

بلوم در نظریه‌ی خود، یادگیری را به ۶ دسته تقسیم بندی کرد که هر یک از این دسته‌بندی ها پیش‌نیاز سطح بعدی است. 

او اولین بخش از نظریه‌ی یادگیری بلوم در سال ۱۹۵۶ در کتابی کوچک منتشر شد. او در سال‌های بعد نظریات خود را گسترش داد و چند جلد کتاب دیگر منتشر کرد. 

سطوح یادگیری از نظر بلوم از قرار زیر است:

۱) به یاد سپردن (حفظ کردن)

۲) فهمیدن

۳) به کار گرفتن

۴) تحلیل کردن

۵) ارزیابی و مقایسه

۶) ابداع کردن (خلق و آفرینش)

Share
دریا نویدی
دریا نویدی

Related posts

پیشنهادهایی برای کتابخوانی گروهی

پیشنهادهایی برای کتابخوانی گروهی

۱۴ شهریور، ۱۴۰۲

پیشنهادهایی برای کتابخوانی گروهی


Read more
الگوی پنج بخشی لیدکا برای تفکر استراتژیک

الگوی پنج بخشی لیدکا برای تفکر استراتژیک

۱۴ شهریور، ۱۴۰۲

الگوی پنج بخشی لیدکا برای تفکر استراتژیک


Read more
معرفی کتاب اتاق کار

معرفی کتاب اتاق کار

۱۴ شهریور، ۱۴۰۲

معرفی کتاب اتاق کار


Read more
0

0 تومان

    ✕

    برگه سبد خرید

    سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

    قیمت کل : 0 تومان
    مجموع: 0 تومان
    اقدام به پرداخت مشاهده سبد خرید