خیلی از کسب و کارها به محتوا به عنوان یک ابزار دائمی و همیشگی نگاه میکنند. آنها ممکن است به محتوا به عنوان ابزاری برای تبلیغات و فروش محصولاتشان نگاه کنند. در این حالت، تولید محتوا تنها یک فرایند مقطعی نیست. در این شرایط، محتوا به یکی از منابع اصلی یک کسب و کار محسوب میشود که باید به صورت ویژه بر آن سرمایهگذاری کرد.
وقتی به محتوا به عنوان سرمایهی یک کسب و کار نگاه میکنیم شیوهی برخوردمان با آن نیز تغییر میکند. در این شرایط نیاز به یک استراتژی و برنامهریزی ویژه برای محتوا داریم که ما را به اهدافمان برساند. اینجاست که پای تدوین استراتژی محتوا به میان میآید. اما در استراتژی محتوا باید به چه چیزهایی توجه کنیم و یک استراتژيست محتوا دقیقا چه میکند؟ در ادامهی این مقاله به تعدادی از این نکات میپردازیم:
اگر قرار است برای مخاطب به طور مداوم تولید محتوا کنید، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، این است که ماموریت شما از تولید محتوا چیست؟
برای تولید محتوای مناسب و دقیق و تدوین ماموریت محتوا، ابتدا باید بدانید نیازهای مخاطبتان چیست با محوریت نیازهای او به تولید محتوا بپردازید. تا مدامی که ندانید مخاطب شما چیست و چه میخواهد محتواهایی که تولید میکنید به معرفی چند محصول و چند پست مناسبتی خلاصه میشود.
با نگاه طولانی مدت به محتوا، بودجهبندی مالی و زمانی نیز اهمیت ویژهای پیدا میکند. باید مشخص کنید که دقیقا چه میزانی بودجهی مالی و زمانی برای کسب و کارتان در نظر گرفتهاید. میتوانید مبلغی را به عنوان سرمایه گذاری اولیه بر استراتژی محتوا در نظر بگیرید و پس از سودآوری، درصد مشخصی از آن را به طور ویژه به محتوا اختصاص دهید. یک راهکار دیگر این است که بودجهی مشخصی را با کمک مدیریت مجموعه تصویب کنید.
یکی از مهمترین نکاتی که باید در تولید محتوا در نظر بگیرید این است که نباید یک محتوای ثابت را برای تمام کانالهای انتشار محتوا به کار ببرید. همان ابتدای تدوین استراتژی باید تصمیم بگیرید که به عنوان مثال، چه نوع محتوایی برای توییتر شما مناسب است و چه نوعی محتوایی را میخواهید در چه بازههای زمانی برای صفحه اینستاگرامتان استفاده کنید.
محتوا هم مانند هر چیز دیگری در دنیا چرخهی عمر محدودی دارد. باید این چرخهی عمر را برای تولید محتوای مستمر در نظر بگیرید. باید بدانید که هر محتوا از اولین لحظهی تولد تا رسیدن به نقطهی اوج و برآورده کردن نیازهایی که شما دارید و در پایان، فراموش شدن، چه مسیری را طی میکند. باید تصمیم بگیرید که آخرین مرحلهی زندگی یک محتوا چیست و کجا نقطهی مطلوب شماست؟ آیا میخواهید یک محتوا بازنشر شود؟ هدفتان میزان بازدید آن است؟ شاید هم باید یک محتوا را مدتی پس از انتشار حذف کنید.
پس از انتشار هر محتوا نوبت گزارش نویسی میرسد. گزارشنویسی به شما کمک میکند تا قدمهای بعدی را با اطمینان خاطر بیشتری بردارید. در مرحلهی گزارش نویسی باید این موضوع را بررسی کنید که هر محتوا، تا چه حد توانسته اهداف و خواستههایی که در ابتدای راه مشخص کرده بودید را تامین کند. دستآوردهای سرمایهگذاری سازمان در این مرحله مشخص میشود.