حتما اسم کارشناس مرکز تماس به گوشتون خورده و ممکنه براتون سوال شده باشه که یک کارشناس مرکز تماس کیه و چه کارهایی میکنه؟ با اینکه ممکنه خیلی از ما چیزی دربارهی این عنوان شغلی ندونیم اما احتمالا همهی ما حداقل یک بار با یک کارشناس مرکز تماس صحبت کردیم. هر بار که برای انتقاد، پیشنهاد یا سوال با یک شرکت تماس میگیریم یا فردی از خدمات پس از فروش یک موسسه با ما تماس میگیره، احتمالا در حال گفتگو با یک کارشناس مرکز تماس هستیم.
کارشناس مرکز تماس در واقع ویترین و نمایندهی یک سازمانه و برای همین شیوهی برخورد و رفتارش میتونه برای همیشه نظر شمارو دربارهی یک برند تغییر بده. برای همین هم سازمانها برای استخدام این موقعیت شغلی به سراغ آدمهای حرفهای و آموزش دیده میرن و آدمهای زیادی با شرکت در دورههای آموزشی تخصصی تلاش میکنند تا مهارتهای لازم برای این شغل رو کسب کنند.
در این مقاله به تعدادی از اصلیترین ویژگیهای یک کارشناس مرکز تماس اشاره میکنیم. اگر فکر میکنین این ویژگیها در شما هست و میخواین برای ورود به بازار کار این رشته آموزش ببینین، دورهی اصول و تکنیکهای مرکز تماس، شروع خوبیه. از طریق این لینک میتونید دربارهی این دوره بیشتر بدونید و ثبتنام کنید.
به عنوان کارشناس مرکز تماس، شما باید باکیفیتترین پشتیبانی رو برای مشتریان فراهم کنید. برای اینکه به این نقطه برسید باید اطلاعات زیادی رو از یک کسب و کار در ذهنتون داشته باشید و سطح دانش بالایی داشته باشید. مثلا باید بدونید چه زمانی مشتری رو به چه شخصی در سازمان وصل کنید یا به هر سوال مشتری چه جوابی باید بدین.
باید بتونید به هر مشتری که تماس میگیره به صورت منحصربهفرد توجه کنین حتی وقتی مشکل تکراری رو مطرح میکنه، باید یادتون باشه که آدمها با شما تماس گرفتند چون به کمک نیاز دارند و باید سعی کنید همدلانه این مشکل رو برطرف کنید.
کارشناس مرکز تماس معمولا چندتا کار رو با هم انجام میده. مثلا باید اطلاعات رو بررسی کنید، لیستهارو به روز کنید و در سیستم یادداشت کنید. برای این اتفاق، لازمه که بتونید همزمان چند کار مختلف رو انجام بدین.
شما به عنوان کارشناس مرکز تماس، ممکنه در روز تا صد تلفن رو پاسخگو باشید. بعضی از مشتریها ممکنه پرحرف، عصبانی یا بیحوصله باشند و برای پاسخگویی به اونها باید صبر و حوصلهی زیادی داشته باشید.
یادتون باشه که شما به عنوان کارشناس مرکز تماس، خط مقدم یک کسب و کار هستید. هر برخوردی که با کاربر داشته باشین، میتونه تا همیشه تصور اون کاربر دربارهی اون کسب و کار رو تغییر بده. به همین دلیل هم باید برخورد گرم و دوستانهای با کاربر داشته باشین و با رویکردی مثبت به سوالات مشتریان جواب بدین.
کار کارشناس مرکز تماس همیشه آسون نیست و گاهی ممکنه با کاربر عصبانی روبرو بشین یا تحت فشار زیادی قرار بگیرین. خیلی از افراد فکر میکنند که وظیفهی کارشناس مرکز تماس فقط پاسخگویی به سوالات مشتریانه. در حالی که وظیفهی اصلی شما در وهلهی اول شنیدن مشتری و درک مسئلهی کاربره. نکتهی دیگه اینکه شما باید بتونید واضح صحبت کنید و با توجه به سطح اطلاعات کاربر، مفاهیم رو برای کاربر ساده کنید.