روایت فراز قلایی از اهمیت مهارت‌‏های شناختی و ارتباطی در اشتغال

روایت فراز قلایی از اهمیت مهارت‌‏های شناختی و ارتباطی در اشتغال

  • فراز قلایی، مدیر آکادمی یادگیری اجتماعی و هیجانی بینش و رویش و از مدرسان دوره آموزشی مهارت‌های اجتماعی و هیجانی جهت کسب آمادگی شغلی در موسسه کاریار است. در این گفت و گو او در مورد تجربه‌اش از تدریس در کاریار صحبت کرده است.

    استاد قلایی شما به واسطه آموزش به مهارت‌آموزها، با کاریار آشنا هستید، لطفا نظرتان را درباره کاریار و ایده‌ای که آن را شکل داده بفرمایید؟

    همان‌طور که از اسم کاریار می‌شود فهمید، استارت‌آپی اجتماعی‌ست که با هدفی ارزشمند و قابل ستایش، جهت یاری رساندن به اقشاری از جامعه که به دلایل مختلف از امکانات آموزشی و مهارت‌های لازم برای اشتغال محروم هستند، شکل گرفته و در مورد ایده کاریار باید عرض کنم که این ایده بسیار هوشمندانه و خردمندانه انتخاب شده و یادآور ضرب المثل «به جای ماهی دادن، ماهیگیری یاد بده» است. به عنوان یک کار آفرین در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی و یادگیری اجتماعی-هیجانی که مدام با مسائل و مشکلات جوان‌ها، خصوصا مسئله اشتغال مواجه هستم، ایده کاریار را ایده‌ای کارآمد، موثر و کاملا کاربردی در کمک به حل مشکل اشتغال مهارت‌آموزها می‌بینم و از آن جایی که آموزش‌های کاریار تک بعدی نیست و فقط به مهارت کد‌نویسی اکتفا نشده و هم‌زمان مهارت‌های اجتماعی-هیجانی جهت آمادگی شغلی به مهارت‌آموزها آموزش داده می‌شود، این موضوع آموزش‌های کاریار را بسیار متمایز و اثر بخش‌تر می‌کند. 

    با توجه به اینکه بخش بزرگی از مهارت‌آموزهای کاریار دانش آموزش شما بوده‌اند، از تجربه‌تان از این کلاس‌ها به ما بگوید؟  

    بسیاری از مهارت‌های اجتماعی-هیجانیِ لازم برای داشتن زندگی موفق و خصوصا موفقیت در حوزه اشتغال، در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شوند و در این مورد بسیاری از تحصیل کرده‌های ما کم تجربه و خام هستند، از آن جایی که شیوه برگزاری این کلاس‌ها تعاملی و گفتگو محور بود، در پایان هر جلسه در مورد محتوا و اثربخشی آموزش‌ها از همه مهارت‌آموزها نظر می‌خواستیم، پایان هر جلسه شاهد اتفاقات بسیار دلگرم کننده‌ای برای مهارت‌آموزها بودیم و به گفته خودشان هر جلسه بینش جدیدی نسبت به خودشان، زندگی اجتماعی و آمادگی شغلی پیدا می‌کردند. یکی از قشنگ‌ترین اتفاقات دلگرم کننده در پایان یکی از جلسه‌ها این بود که مهارت‌آموزی می‌گفت سالیان سال بود که جرات نمی‌کردم در یک تماس تصویری چهره‌ام را نشان بدهم و اعتماد به نفسم به شدت پایین بود تا اینکه در این دوره این اعتماد به نفس لازم را کسب کردم و به گفته بقیه همکلاسی‌ها، ایشان به عنوان یکی از باهوش‌ترین‌ها و با اعتماد به نفس‌ترین‌ها شاگردان دوره معرفی شد.   

    شما چه نقاط ضعف، قدرتی در مجموعه کاریار دیده اید که فکر می‌کنید بیان آن‎ها بتواند در ارتقای فعالیت‌‏ها در کاریار کمک کند و یا اگر پیشنهادی برای کاریار دارید، آن را لطفا بفرمایید.

    از نقاط قوت می‌توانم به کار گروهی و هماهنگی مجموعه، انگیزه بالای تیم اجرایی و توجه خاص به علم و دانش روز در بخش‌های مختلف آموزشی و اجرایی اشاره کنم که همه اینها نشان دهنده ذهن باز و تجربه بالای موسسین و مدیران موسسه کاریار هست. در این مرحله که کاریار کارش را به خوبی شروع کرده، نقطه ضعفی نمی‌بینم و امیدوارم روند کاری کاریار در ادامه هم به همین خوبی باقی بماند. پیشنهاد خاصی نیست و به قول سعدی شیرین سخن: کسی زین میان گوی دولت ربود…که در بند آسایش خلق بود. مصداق راهی که موسسه کاریار پیش گرفته است.  

۲ دی ۱۳۹۹