زندگی کاری و شغلی مثل نمودارهای دایرهای شکلیست که در دوران مدرسه با آنها آشنا شدیم. درصدی از این دایره را آموزشهای تخصصی که در حوزهی کارمان دیدهایم تشکیل میدهند. مثلا اگر میخواهیم برنامهنویسی کنیم ابتدا باید در دورههای تخصصی برنامهنویسی آموزش ببینیم. اما باید یادمان باشد که با یادگیری صرف برنامهنویسی نمیتوانیم برنامهنویس موفقی باشیم و دایرهی زندگی کاری ما هنوز چیزهایی کم دارد. واقعیت این است که در هر موقعیتی که باشیم و دست به هر انتخابی که برای شغل آیندهیمان بزنیم، برای حرفهای شدن نیاز به مهارتهایی پایهای داریم. مهارتهایی که در اغلب موقعیتهای مختلف شغلی، یکسان هستند و یادگیری آنها به ما کمک میکند که در کارمان مانند یک حرفهای رفتار کنیم.
دورهی آموزش و اشتغال امور اداری، یکی از دورههای آموزشی کاریار است که هم به تنهایی و هم در کنار آموزشهای دیگر از ما یک فرد کاربلد و حرفهای میسازد. فارغ از اینکه در چه موقعیت شغلی باشیم. در این مقاله نگاه دقیقتری به موضوعاتی انداختیم که با یادگیری آنها میتوانیم در محل کارمان موثرتر عمل کنیم. برای آموزش و قدم برداشتن در هر یک از این موضوعات میتوانید در دورهی امور اداری کاریار ثبت نام کنید.
کمتر شغلی را میتوان پیدا کرد که نیازی به کار با کامپیوتر نداشته باشد. کامپیوتر این روزها ابزار اصلی ما برای انجام دادن هر کاریست. هرچه زبان آن را بهتر یاد بگیریم، بهتر می توانیم از این ابزار استفاده کنیم و موفقتر خواهیم بود. مبانی کامپیوتر، اینترنت، ویندوز و مهارت استفاده از نرم افزار Word از ابتداییترین آموزشهاییست که باید ببینیم و اگر در ابتدای راه قرار داریم میتوانیم از آنها شروع کنیم.
کمی که پیشتر رفتیم و مهارتهایمان در مبانی اولیهی کار با کامپیوتر تقویت شد، میتوانیم به سراغ یادگیری مهارت استفاده از نرم افزار Excel، مهارت استفاده از نرم افزار PowerPoint و یادگیری مقدماتی فتوشاپ برویم. با این نقشهی راه میتوانیم تقریباً تمام کارهای ضروری خودمان را با کامپیوتر انجام دهیم و از این ابزار به بهترین شکل استفاده کنیم.
مهارتهای ارتباطی که این روزها آنها به عنوان زیر مجموعهای از مهارتهای نرم (Soft Skills) میشناسیم از اصلیترین موضوعاتیست که باید آنها را یاد بگیریم. اینکه در هر موقعیت بتوانیم بهترین راهکار را پیدا کنیم، در مواجهه با بحرانها چه تصمیمی بگیریم و چطور دیگران را در جریان تصمیماتمان بگذاریم زیربنای هر اقدام دیگری در مسیر شغلیمان هستند. این را هم یادمان باشد که این مهارتها فقط در ارتباطات بین فردی خلاصه نمیشوند و مهارتهای درون فردی را هم در برمیگیرند. کنترل و مدیریت استرس، توان سازگاری و تابآوری و شناخت خلق فردی و عمومی، از جمله موضوعات دیگری هستند که باید آنها را بیاموزیم و برای ارتقای آنها تلاش کنیم.
اینها تعدادی از اساسیترین موضوعاتی بود که برای ورود به بازار کار به آنها نیاز داریم. به این فهرست میتوان موضوعات دیگری مثل تایپ ده انگشتی، زبان انگلیسی و مهارتهای نگارش هم اضافه کرد. شما برای حرفهایتر شدن در کارتان به یادگیری چه مهارتهایی فکر می کنید؟
کپی رایت 2023 © کاریار _ تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است