شکلگیری و رشد کاریار مدیون و مرهون حضور و همراهی داوطلبان است؛ تا به امروز داوطلبان بسیاری در نقش منتور، مشاور، مدرس و مربی حل تمرین همراه کاریار بودند و مسیر کاریار را برای دستیابی به هدفش هموار کردند. سال ۱۴۰۰ به پاس این همراهی اولین دورهمی حضوری کاریار همزمان با روز جهانی داوطلب برگزار شد؛ امسال نیز برای تقدیر از تمامی ساعتهایی که داوطلبان در طول سال گذشته، به کاریار اختصاص دادند دورهمی صمیمانهای روز ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران با حمایت شرکت کروز و ارتباط فردا برگزار شد. در این مراسم علاوه بر منتورها و مربیان حل تمرین، تیم اجرایی، هیئت مدیره، مشاوران، برخی از اعضای موسسات نیکوکاری و کارفرماهایی که همراه کاریار هستند، حضور داشتند.
این دورهمی با یک بازی گروهی با محوریت گفت و گو و آشنایی بیشتر مهمانان با هم شروع شد.
پس از آن فیروزه صابر عضو هیئت مدیره کاریار مراسم را با خوشآمدگویی و تشکر از حاضرین آغاز کرد. او در سخنان خود با اشاره به فضای حاکم بر جامعه به سه عامل اصلی به عنوان دلیل و اهمیت برگزاری این رویداد اشاره کرد؛ اول فلسفهی شکلیگیری کاریار که با هدف ایجاد عدالت شکل گرفته و قرار است در هر شرایطی کنار استعدادهایی باشد که از امکانات آموزشی کمتر برخوردارند، دوم رویکرد اجتماعی دغدغهمندان حاضر در رویداد که با تخصصهای مختلف دور هم جمع شدند و علاقهمند به اثرگذاری هستند و سوم اهمیت کنار هم بودن و روحیه دادن در روزهای سخت است. او همچنین از اهمیت فعالیت داوطلبانه و مسئولیت اجتماعی صحبت کرد.
در بخش بعدی زهرا عمرانی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره کاریار از دستاوردهای کاریار در سال گذشته گزارشی ارائه داد. زهرا در گزارش خود گفت که کاریار از ابتدا تا کنون ۵ دورهی آموزشی برگزار کرده و ۲۵٩ مهارت آموز را در چهار رشته امور اداری، فرانتاند، بکاند و تحلیل داده از ۲۶ استان کشور پذیرش کرده است که از بین این تعداد تا کنون ۴۲ نفر وارد بازار کار شدهاند. زهرا در گزارش خود اشاره کرد که تعداد منتورها و مربیان حل تمرین داوطلب از ۶۰ نفر در سال گذشته به ٨٨ نفر رسیده است. او افزود تمرکز کاریار در سال اول بر روی شکل گیری و طراحی دوره پایلوت بود، سال دوم به ارتباط با کارفرما اختصاص داده شد و در سال سوم، دوره ها با نظرات کارفرما استاندارد شد و زیرساخت های فنی کاریار آماده شد. زهرا همچنین توضیح داد که افق پیش روی کاریار در سال آتی حول سه محور باز تعریف و توسعه ساختار پذیرش و جذب، ورود به موضوع تنوع، برابری و اقلیت ها (DEI) و افزایش تعداد مهارتآموزان و ایجاد تنوع مسیرهای شغلی است.
سپس دو نفر از مهارت آموزان فاطمه خاجه و مهدی رضایی در مورد تجربه خود در کاریار صحبت کردند. فاطمه ۲۳ سال دارد و در کاشان زندگی میکند؛ ورودی دوره پایلوت کاریار است و مسیر آموزشی فرانتاند را در کاریار گذرانده است. فاطمه توضیح داد که در کاریار علاوه بر آموزش دانش فنی، شبکهی ارتباطی که تشکیل میشود نقش بسیاری در پیشرفت مهارتآموزان دارد و همچنین همراهی منتورها و مربیان حل تمرین به آشنا شدن هر مهارتآموز با دنیای بزرگتر کمک میکند. فاطمه گفت بسیار مهم است که در کاریار علاوه بر تخصص و دانش فنی، مهارتهای ارتباطی آموزش داده میشود که هر نیروی تازه وارد به دنیای کار نیاز دارد تا بتواند مسیر شغلی و حرفهای را با موفقیت طی کند و در ادامه از تجربه خود از شروع به کارش گفت که در شرکتی در کاشان مشغول به کار شده است. فاطمه در حال حاضر استادیار دورهی طراحی وب مقدماتی و پیشرفته در کاریار است.
مهدی هم از مهارتآموزان دورهی پایلوت است که در ابتدا مسیر برنامهنویسی را در کاریار گذراند و سپس تحلیل داده خواند و در حال حاضر با همراهی کاریار در همین حوزه مشغول به کار شده است؛ از تجربهی مسیر رشد خود در کاریار گفت و پس از گذراندن دورههای آموزشی، مربی حل تمرین و سپس مدرس شد، مهدی توضیح داد که آموزش دادن به دیگران به بیشتر شدن دانش منجر میشود و این مسیر رشد در کاریار که پس از گذراندن موفقیت آمیز هر دوره، مهارتآموزان فرصت آموزش به دیگران را دارند، فرصت ارزشمندی است؛ مهدی هم به اهمیت ارتباط با منتورها و نقش منتورهای کاریار در روشن شدن مسیر آموزش و اشتغال اشاره کرد.
وحید ترابی، منتور و مدیر توسعه محصول کاریار دربارهی کاریار استودیو و علت ایجاد این بخش در کاریار توضیح داد و اشاره کرد که پس از اتمام دورههای آموزشی نیاز به وجود پروژههای عملی احساس میشد و به همین دلیل کاریار استودیو شکل گرفت تا مهارتآموزان با پروژههای واقعی کار کنند. آمارهای نوید بخشی در این گزارش به اشتراک گذاشته شد که تا کنون ۱۰ نفر از مهارتآموزان در پروژههای کاریار استودیو مشغول به کار شدند و ۶ پروژه اجرا شده و ۳ نفر از مهارتآموزان کاریار استودیو وارد بازار کار شدند.
در ادامه غزل دستوری مدیر آموزش کاریار گزارشی از پروژههای داوطلبانه که در کاریار از آذر سال ۱۴۰۰ تا کنون انجام شده است ارائه داد و در گزارش خود گفت که از آذر ۱۴۰۰ تا امروز ۱۴۶٩ نفر ساعت کار داوطلبانه در قالب ۶ سرفصل و ۱۳ پروژه داوطلبانه در کاریار انجام شده است و ٩۶ داوطلب در نقش منتور، مربی حل تمرین، مشاور و مدرس در کاریار ایفای نقش کرده اند. در ساختار آموزش کاریار، داوطلبان، به عنوان ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی و دانشی، هستهی اصلی فرآیندهای کاریار هستند که با اختصاص دانش، تجربه و زمان خود، مهارت آموزان را در مسیر رشد حرفه ای همراهی میکنند.
در بخش بعدی دو نفر از منتورهای کاریار که پروژههایی را در سال گذشته طراحی و اجرا کرده بودند صحبت کردند.
آزاده سنجری، مهندس ماشین لرنینگ در زادار لبز و منتور کاریار از تجربه خود درباره طراحی و اجرای کارگاههای آموزشی عملی (Hands on) برای مهارتآموزان دوره تحلیل داده پیشرفته صحبت کرد. او بر پروژه محور بودن آموزشهای کاریار و اهمیت کسب تجربهی کار عملی با دادههای واقعی تأکید کرد و توضیح داد که در این دوره آموزشی مهارتآموزان علاوه بر فراگیری مباحث SQL، پانداز و آمار و احتمالات، برای به کارگیری دانش خود بر روی دادهها در جلسات عملی شرکت میکنند که طراحی و مدیریت این کارگاهها بر عهدهی آزاده است.
و محسن شریفانی، مدیر داده کاوی در شرکت استیچ فیکس و منتور کاریار از تجربهی خود درباره پروژهی آموزش حرفهای که به طور پایلوت برگزار شد، صحبت کرد و توضیح داد در این پروژهی آموزشی همراه ۶ نفر از مهارتآموزان کاریار به آموزش رزومهنویسی، مصاحبه و نتورکینگ پرداخته و با تمرکز بر تمرینهای عملی تلاش بر این بوده تا مهارتآموزان برای ورود هرچه بیشتر به دنیای کار آماده شوند.
در پایان این مراسم دکتر محمد حسین بنی اسدی، رئیس هیئت مدیره ضمن مروری بر دغدغههایی که منجر به شکلگیری کاریار شده است از کارفرمایانی که حامی مسیر آموزش مهارتآموزان کاریار بودند یا از مهارتآموزان کاریار استخدام کردهاند تقدیر کرد، این تقدیرنامهها به شرکتهای دیوار، داتین، ابتکار و توسعه نوید، تدبیر پرداز و کافه بازار تقدیم شد.
مراسم تقدیر از داوطلبان پس از گپ و گفتها، گرفتن عکسهای یادگاری و پذیرایی پایان یافت. کاریار به دیدار دوبارهی همراهان خود امیدوار است.
۲۰ آبان ۱۴۰۱
کپی رایت 2021 © کاریار _ تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است