معرفی کتاب – کتاب چی بخونیم؟ عنوان کتاب: «دنیای سوفی»
۴ دی، ۱۴۰۱
ارائه‌ی ایده‌ی اجتماعی “کاریار”در دانشگاه استنفورد و انتخاب آن به عنوان ایده‌ی برتر
۴ دی، ۱۴۰۱
باهم یاد بگیریم – چطور رزومه بنویسیم؟

روزمه (Resume) به معنی مدرکی است که هر فرد برای ارائه پیشینه‌ی تحصیلی، شغلی و مهارت‌های خود ایجاد و عموما برای یافتن شغل و یا ادامه تحصیل از آن استفاده می‏‌کند. روزمه در واقع نشان‎دهنده مسیری است که هر فرد در زندگی حرفه‌ای طی کرده و به کارفرما این امکان را می‏‌دهد که به صورت مختصر و منسجم با کارجو آشنا شود و بداند او چه تحصیلاتی و سوابق کاری‎ای داشته و چه مهارت‎هایی دارد و آیا این مسیر و مهارت‌های فرد با شغلی که کارفرما برای آن دنبال نیروی کار است، تناسب دارد یا خیر.  

 اصولا روزمه اولین چیزی است که یک کارفرما از شما می‌‏بیند و بنابراین ساخت یک روزمه دقیق، گویا و مسنجم اهمیت بسیار زیادی دارد و متن زیر به شما کمک می‏‌کند که برای خود یک روزمه درست و حسابی بسازید: 

روزمه چه اجزایی دارد؟ 

در بالای رزومه اولین چیزی که باید نوشته شود، نام و نام‌خانوادگی و بعد راه‌های تماس با شما مثل شماره موبایل و ایمیل است. بهتر است که ایمیل شما یک فرمت رسمی شامل نام و نام خانوادگی باشد. بعد از آن بهتر است که روزمه را با تحصیلات خود ادامه بدهید و مقطع و رشته تحصیلی، دانشگاه و سال شروع و پایان تحصیل خود را بنویسید. در ادامه سوابق کاری شما شامل عنوان شغلی، اسم سازمان و یا شرکت و سال شروع و پایان بر اساس جدید‌ترین به قدیمی‌ترین لیست می‌شود و پس از آن مهارت‌های خود را لیست کنید، مثلا زبان‌‏های برنامه‎نویسی‎ یا نرم افزارهایی که با آنها آشنا هستید. بهتر است این مهارت‎ها با کاری که برای آن رزومه ارسال می‏‌کنید هماهنگی داشته باشد. دوره‌‏های آموزشی، زبان‎های خارجی، دوره‌‏های کارآموزی، کارهای داوطلبانه‎ای که انجام داده‎اید و جوایز و افتخاراتی که در حوزه حرفه‎ای کسب کرده‎اید، جزو بخش‎های دیگر رزومه است. همچنین می‏‌توانید علاقه‌‏مندی‎های خود را هم در انتهای روزمه اضافه کنید. مثلا اگر اهل ورزش، سفر، کتابخواندن، آشپزی، موسیقی، فیلم دیدن و غیره هستید می‏‌توانید آنها را هم، خیلی خلاصه قید کنید تا کارفرما بیشتر شما را بشناسد.  

همچنین می‏‌توانید در ابتدای روزمه، یک معرفی یکی دوخطی از خودتان، مهارت‌های شغلی و توانایی‌‏هایتان بنویسید که کسی که روزمه شما را می‏‌خواند از همان ابتدا بداند که چه چیزی در انتظار اوست و یا یک عکس از خود در بالای رزومه قرار دهید. عکس بهتر است رسمی باشد و فقط چهره شما را نشان دهد. البته قرار دادن عکس در رزومه انتخابی است، برخی معتقدند قرار دادن عکس در رزومه باعث می‌شود که کسی که روزمه شما را ارزیابی می‌کند، با شما ارتباط بیشتری برقرار کند. اما برای اکثر مشاغل ( به جز مشاغلی جز مدلینگ یا بازیگری) نوع چهره، زیبایی یا اضافه وزن داشتن یا نداشتن شما اهمیتی ندارد، چون آن چیزی که قرار است در گرفتن شغل موثر باشد مهارت‌‏های شماست.  

رزومه نویسی چه قوانینی دارد؟ 

خلاصه‌نویسی در روزمه بسیار اهمیت دارد، کارفرماها برای هر موقعیت شغلی چندین و چند روزمه دریافت می‎کنند و نمی‎توانند برای هر رزومه زمان طولانی‌ای بگذارند. بنابراین مهم است که شما اطلاعات را موجز و مختصر بنویسید و در قالبی مناسب و خوانا تهیه کنید که کارفرما بتواند خیلی سریع و راحت بیشترین اطلاعات را درباره شما دریافت کند.  

صداقت مهمترین اصل روزمه‎نویسی‏ است و باید رزومه‎تان را بر اساس واقعیت تنظیم کنید. گذشته از بحث اخلاقی، ممکن است که کارفرما برای هر بخش از اطلاعاتی که در رزومه‎تان ارائه می‎کنید، مدرک بخواهد و اگر نتوانید مدرک لازم را به کارفرما ارائه بدهید با وجود پذیرفته‌شدن در یک موقعیت شغلی، ممکن است آن را از دست بدهید.به جز این مورد، اگر هم شغل مورد نظرتان را هم به دست بیاورید و مهارت‌های لازم برای آن را نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید در دراز مدت در آن موفق باشید و آن را از دست خواهید داد.  

دقت در رزومه‌نویسی خیلی اهمیت دارد، حواستان باشد که در رزومه غلط املایی و ویرایشی نداشته باشد، شلخته ننویسید و حواستان به ظاهر و زیبایی روزمه‌تان باشد، بخش‌های رزومه را می‏‌توانید بر اساس عناوین جدا کنید تا رزومه خواناتر شود. کارفرماها دنبال استخدام کارمندان حواس‎پرست و شلخته نیستند.  

به یاد سپردن اطلاعات رزومه اهمیت زیادی دارد، چون هنوز در خیلی از سازمان‏‌ها وقتی برای مصاحبه حضوری می‎روید، فرمی به شما می‌دهند که سوابق خود را به صورتی دستی در آن وارد کنید و این اصلا خوب نیست که شما سال شروع و پایان تحصیل یا اسم محل کار قبلی خود را به یاد نیاورید. البته می توانید یک نسخه از روزمه را هم همراه خود داشته باشید و از آن برای تکمیل اطلاعات استفاده کنید.  

 

نکته‎های کنکوری رزومه نویسی: 

در نوع و سایز فونت انتخابی برای نوشتن روزمه دقت کنید، برای رزومه فارسی و انگلیسی، فونت‌های مناسب و خوانا را انتخاب کنید. 

روزمه را در قالب فایل PDF آماده کنید که هم قابل تغییر و دستکاری نباشد و هم در همه سیستم‌ها به یک شکل نمایش داده شود. 

اطلاعات غیر ضروری مثل سن، تاهل و تجرد، قد و وزن خود را ننویسید، مگر برای مشاغلی که این موارد اهمیت داشته باشد. (مثلا مهانداران هواپیما با توجه به اینکه باید بتوانند در موقعیت‌های حساس واکنش سریعی داشته باشند، باید قد و وزن مناسبی داشته باشند).  

برای ساخت رزومه به زبان فارسی و یا انگلیسی، قالب‎های آماده و نمونه‌هایی موجود هستند که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‏توانید آنها راببینید و ایده بگیرید. همچنین از سایت‏‌هایی چون LinkedIn برای ساخت رزومه انگلیسی و یا از روزمه سازهای فارسی مثل کاربوم، ایران تلنت و غیره هم می‏‌توانید استفاده کنید. 

لینک کاربوم

لینک ایران تلنت

منابع:

monster

karboom

jobscan

indeed

۰۱ دی ۱۳۹۹

همچنین بخوانید:

کپی رایت 2021  © کاریار _ تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است